Herätys soi 7:30. Se keskeyttää unet, joten painan torkkua. Kuitenkin pakotan kohta silmäni auki ja avaan raamattusovelluksen. Luen sieltä kronologista raamatunlukusuunnitelmaa. Kun olen noussut ylös, kuuntelen eilisen uutiset Yle Areenasta laittaessani itseäni valmiiksi koulupäivää varten.
Päätän ottaa pyörän, sillä se on nopeampi kuin kävely. Koulussa on ensin aamuhartaus, joita pidämme vuorotellen. Tänä aamuna kuuntelemme laulun, joka kertoo Jeesuksen olemuksesta ja se liittyy seuraavaan oppituntiin, joka on kristologiaa (oppi Kristuksesta). Oppitunti herättää paljon keskustelua, mm. tradition ja Raamatun välisestä suhteesta. Voimmeko hyväksyä kristologiset opit sellaisina, kuin kirkon traditio ne meille esittää?
Seuraava tunti on myös kristologiaa ja sen jälkeen menemme syömään. Ruokailun jälkeen aiheena on homiletiikka eli saarnaoppi, jossa käsittelemme ensin edellisen viikon saarnaa koulun kappelitunnilla ja annamme palautetta puhujalle. Käymme läpi myös saarnaamisen retorisia keinoja. Tunnista jää mieleen, että saarnaamisessa pelkkä puheen sisältö ei ratkaise. Keinot, joilla sanoma välitetään auttavat kuulijaa keskittymään ja vastaanottamaan sen mitä puhutaan. Puheessa voi näin olla mukana viihteellisiä tai tarinallisia elementtejä tukemassa viestin perille menemistä.
Koulun jälkeen jään hetkeksi juttelemaan ystävien kanssa. Usein vaihdamme päällimmäisiä kuulumisia ja puramme päivän tapahtumia. Noin puolen tunnin päästä pääsen lähtemään ja pyöräilen kirjaston kautta kotiin. Palautan kirjan jonka lainasin seminaarityötä (päättötyö) varten.
Kotona lepään hetken ja luen kirjaa. Sitten alan tehdä runkoa keskiviikon hautajaisiin. Kirkolliset toimitukset -kurssilla jokainen suorittaa yhdet hautajaiset, häät ja lapsen siunaamisen. Alan hahmottaa runkoa, mitä sanoisin hautaan siunatessa, kun vainajana on tapaturmaisesti kuollut mies, jolta jäi avovaimo sekä 1-vuotias lapsi.
Kuudelta alkaa vielä yksi luento. Osallistun Kansanlähetyksen kurssille, jonka nimi on Kognitiiviset vinoumat uskonelämässä. Se on verkkokurssi, johon sisältyy yksi luento viikossa. Kurssi keskittyy psykologiaan ja soveltaa sitä uskon elämään. Tällä viikolla puhumme saatavuusharhasta. Se on hyvin yleinen ilmiö, sillä tietoa on paljon saatavilla, mutta hyvä ja laadukas tieto ei ole helposti saatavilla. Niinpä laiskuus vie voiton ja nopeasti saatavilla olevaan tietoon sortuu helposti ja päätyy harhaan. Jään miettimään miten itse voisin omalta osaltani olla tukemassa sitä, että ihmiset löytäisivät laadukasta tietoa, eivätkä sortuisi helposti saatavilla olevaan tietoon, joka johtaa heidät harhaan. Uskon elämässä ilmiö on havaittavissa esimerkiksi Raamatun tulkinnassa, kun tekstin kontekstiin ei jaksa perehtyä eikä ole osaamista tutkia Raamatun alkutekstejä. Raamatun tulkinta jää yksipuoliseksi ja yksilölliseksi.
Luento päättyy kahdeksalta ja sen jälkeen valmistaudun nukkumaan. Luen hetken kirjaa ja syön iltapalaa. Rukoilen vielä muutaman ystävän puolesta ja sitten menen nukkumaan.
Saara Heimonen
Kirjoittaja on pastoriopiskelija Suomen Teologisella opistolla.